Nu har Apple lanserat en ny större version av Ipad som de hoppas ska kunna gå bra hos deras företagskunder. Experter är dock skeptiska och tror inte att Apple kommer nå framgång med Ipad Pro inom det området.
I ett tidigare inlägg har vi skrivit om att Apple skulle lansera en ny Ipad som är mycket större än originalet.
”Den nya lite större varianten skulle få en skärm på 12,9 tum enligt källor.” Läs mer.
Och nu har alltså den nya Ipaden, som går under namnet Ipad Pro lanserats men det är inte några varma välkomnande som nykomlingen får. Ipaden ska nämligen rikta sig främst till företagsmarknaden och experter ser stora utmaningar i att Apple ska försöka öka försäljningen där. De tror att företagen kommer vara motvilliga till att köpa en dyr produkt som saknar appar som är specialiserade för affärsändamål. Ett annat hinder för att företagsmarknaden ska anamma Ipad Pro är priset. De kunder som vill komplettera sin surfplatta med tangentbord och penna måste hosta upp en stor summa på över 1 000 dollar, vilket motsvarar runt 8 300 kronor. Det här innebär att surfplattan från Apple kostar mer än vad liknande produkter från rivaler som Lenovo och Microsoft kostar. Det blir också ungefär samma pris som Apples bärbara dator Macbook Air.
Finns många hinder
Andra experter säger att Apple under de senaste åren inte har lyckats så bra på företagsmarknaden och att den i dagsläget bara står för tio procent av bolagets intäkter. Ytterligare något som hindrar Apple från att bli stora på företagsmarknaden är att många företag använder verktyg som inte är kompatibla med Apples operativsystem för mobila enheter, skriver DN.