Apple och marknadsföring

Alla företag behöver marknadsföring för att överleva, men vissa företag verkar inte ens behöva anstränga sig för att konsumenterna ska handla deras produkter.

Någonting som företaget Apple är otroligt bra på – är marknadsföring. De är så bra, att de nästan inte märks att de marknadsför sig. Men det gör de, så klart. Det måste alla företag göra för att hålla sina företag levande. I en artikel här, från Resumé, har man skrivit om hur Apple krossar deras största konkurrent – Google – i varumärkeskampen. Det visar man bland annat genom siffror. Apple är värderat till 247 miljarder dollar, mycket mer i jämfört med Google som är värderat till 174 miljarder. Vad är det då som gör att Apple är så bra på att marknadsföra sig? En sak är att de gör reklam utan att göra reklam. De ser helt enkelt till att rätt personer använder deras produkter, så att andra som ser upp till dessa personer också vill göra det. Och det är verkligen det absolut bästa sättet att marknadsföra en produkt och även någonting vanliga småföretag kan ta till sig. Som exempel kan man som företag trycka upp pennor, block eller varför inte stressbollar – med sitt produkt- eller företagsnamn på. När man sedan ser folk använda detta kommer det kopplas ihop med företaget och ni har gjort reklam utan att den som blivit “utsatt” inte ens märker det. Du kan ta fram sådana produkter här: http://www.axonprofil.se/halsa/stressbollar/rund

Sedan kan det självklart även kräva mer saker än detta för en god marknadsföring, och att bli så stor som Apple är ju självklart mycket svårt. Men det går och det är viktigt att komma ihåg det. Rätt marknadsföring är grunden för ett starkt företag som man låter växa. I denna artikel från Företagande.se kan du hitta 8 bra tips om vad du ska ha i åtanke för att lyckas. Sikta mot stjärnorna så kanske du hamnar i trädtopparna i alla fall. Inspireras av Apple!


Kommande film om Steve Job